Sosiale medier - tips og triks

Hvordan folk jukser på instagram

Dette innlegget delte jeg først på min gamle blogg hos nouw i april 2019, og siden jeg har slettet den bloggen – og tema er like aktuelt idag, så postes det igjen idag. Ønsker du tips om hvordan du kan få flere følgere på instagram, så må du gjerne lese gjesteinnlegget jeg fikk skrive hos selveste Blogg Bedre! Det finner du her!

Idag tenkte jeg å skrive om et fenomen, som har interessert meg i lang tid. Nemlig instagram! Selv har jeg vært aktiv på Instagram siden 2013, og jeg tørr ikke å tenke på hvor mye tid jeg har brukt i denne appen, men det er MYE. Jeg er blitt kjent med flere fine mennesker, jeg er blitt inspirert, og til og med fått noen PT kunder gjennom denne appen.

De siste årene, er det dessverre blitt mer og mer bedrageri på denne appen. Ja, jeg kaller det rett og slett det. Det er ikke tvil om at det er penger i å ha en stor følgerskare i sosiale medier idag, og dessverre blir mange bedrifter rundlurt! Dagens innlegg ble til etter jeg ble inspirert av innlegget til Anniken, link til hennes instagraminnlegg her! 

For å forklare hva jeg mener:

Person A starter en konto, men synes det går sakte å få nye følgere. Løsningen ble da å kjøpe følgere. Men, det nytter ikke å bare kjøpe følgere, du må jo også ha likes som står i stil med følgertallet ditt. Løsningen? Kjøpe likes. Men du må jo også ha noen kommentarer, og det er ikke like lett å kjøpe norske kommentarer. Det virker jo ikke helt troverdig, med hundrevis av kommentarer som sier «nice pic!». Så da blir du med i en engasjementgruppe, med andre norske instagrammere. Dette betyr at dere deler bildene deres, og hver gang noen legger ut et bilde må alle forte seg å «like og kommentere».

Så, hva fører dette til, og hvorfor er det svindel?

Jo, først og fremst så er det jo svindel i det øyeblikk en bedrift gir deg produkt og penger basert på ditt følgertall og engasjement (som ikke er ekte). Disse som kommenterer gjennom engasjementgruppen din, vil jo ikke kjøpe produktet du reklamerer for, de er jo bare kjapt innom for å rekke kommentere ett eller annet – slik at de får en kommentar i retur. Disse som liker bildene dine, som du har betalt for – kjøper jo heller ikke noe, fordi de er en bot. Altså automatisert. 

Så, vil du egentlig bli mer synlig og få mer ekte engasjement av dette? Svaret er NEI, og jeg skal fortelle deg hvorfor:

Du vil bli mer synlig hos de som engasjerer seg i ditt innhold, men problemet er at de er ikke interessert i ditt innhold på ekte, men fordi de ønsker å få noe igjen (likes og kommentarer). Så det hjelper jo ikke så mye. På den annen side, så vil du bruke så mye tid og energi på å måtte like og kommentere andre sine innlegg (i samme gruppe), at du ikke får noe tid igjen til å engasjere deg i det du selv er engasjert i, ei heller noe tid til å svare på de få ekte kommentarene dine fra de som faktisk var engasjert!

Så, hvorfor bedriften som sponser deg blir svindlet, er vel enkelt å forstå? De får jo ingen eksponering for et reelt engasjert publikum!

Så, hvordan ellers kan det brukes som svindel? Tja, si at du selger et kurs av noe slag og har mange (men falske) følgere, så vil noen ekte anta at du er mer kunnskapsrik og dyktigere enn det du egentlig er, fordi du er jo «så populær i sosiale medier!» og kjøpe det du selger basert på feil grunnlag. Kanskje får du også en jobb, basert på dette? 

Men hvorfor i all verden gidder noen å bruke tid og penger på dette, tenker du nå?

Jo, fordi det hos noen er «status» med mange følgere og høyt engasjement. Det er for noen «status» å kunne kalle seg en «sponset influencer», og digg å få gratis ting. (Som btw må skattes av..)

Om du som leser dette, har en liten bedrift å lurer på om du skal inngå samarbeid med en såkalt influencer så vil jeg anbefale deg følgende:

1. Be om printscreen på innsikt for å få statistikken til influenceren. (Der kan du se hvilke land følgerne kommer fra, og hvor høy rekkevidde personen har. Men vær obs på at også rekkevidde kan kjøpes, alle tall kan manipuleres, men jeg tror ikke dette er like utbredt enda).

2. Ta en kikk på kontoen, hvor lenge har den vært aktiv? Er innholdet av bra kvalitet og treffer det din målgruppe? Hvor kommer likes og kommentarene ifra? Er det 90% likes fra Russland? Og er kommentarene fra de samme 50, på samtlige bilder? Hvis du går inn på deres bilder igjen, finner du da igjen kommentarer fra din influencer på samtlige av bildene? 

3. Husk ordentlig kontrakt! Her bør du ha med at reklamen skal merkes etter reglene fra Forbrukertilsynet. (Lenke her!) Samt at kjøp av likes, engasjementgrupper etc ikke er tillatt. 

4. Sjekk ut om personen virker troverdig ellers, og om den er involvert i noe du ikke vil assosieres med! Hvis influenceren er kjent for å fare med løgn, og feks fronter et overforbruk – mens du er en miljøvennlig bedrift er det kanskje ikke den beste matchen?

5. Husk at det finnes verktøy som du kan bruke for å finne ut av hvorvidt du bør bruke en influencer eller ikke. 

Nå mener jeg ikke at dere skal gå rundt å lete etter falske influencere eller noe, men det kan kanskje være godt å vite at det ikke nødvendigvis er noe feil med deg og din konto om du synes det går sakte. For det tar gjerne litt tid. Og husk at ulike kontoer vil ha ulikt engasjement, feks avhengig av om det er en kjendiskonto, matkonto, naturbilder etc. Samtidig som også alder på kontoen vil spille inn, en eldre konto vil ofte ha flere inaktive følgere enn en helt ny konto.

Ønsker du å bli bedre innen blogg og sosiale medier, så vil jeg anbefale å følge den dama jeg har størst tillit til her i Norge; nemlig Lene Lønseth Gunvaldsen – bedre kjent som Blogg Bedre (link Her!

Visste du at det var juks på Instagram? Og hva synes du om det? Jeg skal forresten skrive et innlegg litt senere, om hvordan du kan bygge deg opp en større konto på Instagram, helt uten juks! 🙂 

//nina